Hoe kom het dat ik nu al grijze haren heb?

Mijn ouders hadden pas rond hun 40ste grijze haren. Dus waarom heb ik het nu al? Echt stuks of 30 of zo. Daar word ik echt ongelukkig van, en ook heel onzeker door.

Toegevoegd na 21 minuten:
ik heb de antwoorden tot nu toe gelezen. Maar ik ben vergeten te zeggen dat ik nog maar 16 ben. Verouderingsproces is het toch niet, hoop ik? x( En gezien dat mijn ouders pas rond hun 40ste grijs haren hadden, kan erfelijkheid bij mij niet de oorzaak zijn, toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Haar
2.4K

Antwoorden (3)

Grijze haren krijg je door pigmentverlies. Een gedeelte hiervan is erfelijk. Zo krijgen oudere mensen vaker pigmentvlekken. Mensen met van nature donker haar merken dit eerder dan mensen met blond haar.

Maar maak je niet druk, sommigen van ons waren 13 en al grijs

Toegevoegd na 52 seconden:
Verven is natuurlijk een optie, wel bij blijven werken.
Je merkt zelf de uitgroei altijd eerder dan je omgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAARGROEI

De wortel van een haar zit in een zakje in de huid. De lok wordt uit de zak geduwt met een tempo van 0,35mm per dag, zodat haar met gemiddeld 1 centimeter per maand groeit. Gezond haar heeft een levensduur van 2 tot 6 jaar. Na een rustperiode van 3 maanden valt de haar uit, waarna een nieuwe haar uit het zakje groeit. De levensduur is afhankelijk van omstandigheden en de persoon. De levensduur van het haar is verantwoordelijk voor de maximale haarlengte die men kan hebben.

Vanaf ongeveer 25 jaar kunnen grijze haren voorkomen. De haarkleur wordt bepaald door de concentratie van melaninepigment (kleurstof) in de haarschachten. Hoe meer melanine het haar bevat, hoe donkerder het haar.
Oorzaak
Grijzend haar is een onderdeel van het natuurlijke verouderingsproces, waarbij steeds minder pigment in de schachten wordt afgezet. Grijze haren verschijnen doorgaans eerst bij de slapen en verspreiden zich dan over de rest van het hoofdhaar. Baard- en lichaamshaar kunnen later grijs worden.
Wat te doen?
Tegen grijs worden zijn geen remedies. De leeftijd van grijs worden is erfelijk bepaald. Wel kan men het haar verven, maar 100% kleurdekking is er niet. De haarschubben van grijs haar zijn hard en gaan niet gemakkelijk open. Daardoor pakt de verf niet altijd. Wat helpt is de plaatsen waar de meeste grijze haren zitten aantippen met een watje dat in waterstofperoxyde (3%) is gedrenkt. Door deze behandeling gaat het haar `open` en dekt de kleur beter. Grijze haren lichter verven is onmogelijk. Je kunt het haar alleen donkerder of blonder maken. Ook bestaan er speciale producten die grijs haar geleidelijk laten verdwijnen (bijv. Grecian, Re-Nature).

bron:http://www.close2home.biz/muziek/000001980d0bfec03/

Toegevoegd na 18 seconden:
Haarwetenschap en feiten

- Iemand met blond haar heeft veel meer haren dan iemand met rood of donker haar.
- Haar bestaat voornamelijk uit keratine, wat ook verantwoordelijk is voor de elasticiteit van vingernagels.
- Een enkele haar heeft een dikte van 0,02 tot 0,04 millimeter.
- Haar is zo sterk als een ijzerdraad. Het kan pas uitgetrokken worden bij een kracht van 60 kg.
- Ook op een ‘good hair day’ verliest iedereen 40 tot 100 haren per dag.
- Een gemiddeld hoofd heeft 100000 haren, net iets minder dan 1000 per vierkante centimeter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook liggen aan of je parfum / deo op je haren spuit. Als je dat doet krijg je super snel grijze haren!