Hoe kan men pure essence van bijvoorbeeld rozen of jasmijn in een crème of smeersel verwerken?

Vroeger kochten wij in Griekenland als souvenir of cadeau kleine terracotta-potjes met een crème of smeersel dat rook naar bijvoorbeeld jasmijn. Die vinden wij nergens meer. Wel kan men pure jasmijn-essence kopen maar die is erg duur. Kun je bijvoorbeeld 1 ml essence mengen met vaseline of lanette-crème?

12 maanden geleden
in: Huid
1.3K

Antwoorden (1)

Ja.
• Kies een basis voor je crème of smeersel. Dit kan een neutrale crème, vaseline, lotion, body butter of een andere basis zijn die geschikt is voor huidverzorging. Zorg ervoor dat de basis vrij is van irriterende stoffen en geschikt is voor jouw huidtype.
• Voeg een paar druppels pure essence van rozen of jasmijn toe aan de gemeten hoeveelheid basis. Begin met een kleine hoeveelheid en voeg meer toe naar smaak, rekening houdend met de potentie van de essentiële olie.
• Meng de essentiële olie voorzichtig met de basis. Gebruik een spatel, roerstokje of mixer om ervoor te zorgen dat de essentiële olie gelijkmatig wordt verdeeld.
• Test de crème of het smeersel op een klein stukje huid om ervoor te zorgen dat er geen ongewenste reacties optreden. Als je gevoelig bent voor allergieën, is het raadzaam om eerst advies in te winnen bij een dermatoloog.
• Als de crème of het smeersel goed aanvoelt op de huid en je tevreden bent met de geur, kun je het in een luchtdicht potje bewaren.

Vroeger gebruikte men hiervoor bloemblaadjes. Dit heet "enfleurage", een oude techniek om de geur van bloemen te extraheren en te behouden. Het proces bestaat uit het plaatsen van bloemblaadjes op een vet of olie en het laten intrekken van de geur in het vet of de olie. Na verloop van tijd worden de bloemblaadjes vervangen door nieuwe, totdat de gewenste sterkte is bereikt. Het resulterende product kan worden gebruikt als basis voor crèmes en smeersels.
12 maanden geleden